THUISWERKEN

ERGONOMISCH THUISWERKEN


Steeds meer mensen werken vanuit huis vanwege de maarregelen rondom de Covid-19 pandemie. De ontwikkeling van het thuiswerken is hiermee in een stroomversnelling geraakt. Met alle kansen en risico's van dien. En daarmee is de aandacht voor een goede thuiswerkplek belangrijker dan ooit.

 

Thuiswerken aan de keukentafel of noodgedwongen op de bank?

 

Niet iedereen heeft de beschikking over een volledig ergonomisch ingericht thuiskantoor. Wat u wel kunt doen, is zo goed mogelijk op uw houding te letten met de mogelijkheden die voorhanden zijn.

Kijk eens kritisch naar uw thuiswerkplek. Een goed ingerichte werkplek kan lichamelijke klachten voorkomen of oplossen. Bovendien werkt u met een goed ingerichte werkplek ook productiever.

Met de onderstaande suggesties en praktische tips zorgt u voor meer beweging en een meer comfortabel thuiswerkplek.


Zorg voor een zo ergonomisch mogelijke werkplek



In de praktijk zien we regelmatig dat mensen werken aan hun keukentafel. Een verkeerde werkhouding ligt thuis vaker op de loer. Om goed te kunnen werken is het van belang dat de werkplek ook thuis goed is in te stellen.

Denk aan:

  • een verstelbare bureaustoel
  • het liefste een aparte tafel die alleen voor thuiswerken gebruikt wordt
  • afgezonderde ruimte
  • voldoende groot beeldscherm
  • een los toetsenbord met muis
  • een laptophouder om het scherm op ooghoogte te brengen
  • een goede werkhouding!

Werk je met een laptop, dan is het grootste gevaar dat je schouder en nekklachten ontwikkelt. U gaat voorover gebogen zitten en het bovenlichaam vouwt als het ware dubbel achter het scherm. Een simpele oplossing is om uw laptop op een laptopstandaard te zetten. Een laptop staat nu op de juiste ooghoogte, voorkomt klachten aan schouder en nek. In combinatie met een Evoluent muis en los compact toetsenbord bent u al goed op weg.



De laptopsteunen van ErgoLine bieden een grote bijdragen aan het ergonomische thuiswerk

Wilt u weten hoe u beginnende RSI klachten kunt herkennen?



Voordelige sets voor een ergonomische thuiswerkplek


Wij hebben met onze partner Ergo2go een aantal pakketten samengesteld met de belangrijkste hulpmiddelen. Hiermee kunt u het comfort van uw thuiswerkplek aan flink verhogen.



Een goede werkhouding


Thuiswerken zorgt voor andere aandachtspunten dan werken vanuit kantoor. Let op uzelf!

  • Zorg voor voldoende beweging tijdens het werk. Sta regelmatig op en maak een rondje.
  • Heeft u op kantoor een aangepaste bureaustoel, overleg dan met uw leidinggevende om deze bureaustoel naar huis te halen. Let wel op de hoogte van uw tafel. Pas de stoel hierop aan en gebruik desnoods een voetensteun om te compenseren.
  • De hoogte van uw stoel. Met je knieën in een hoek van circa 95 graden en met de billen op de hele zitting. Moet u uw stoel hoger zetten omdat de tafel hoger is? Gebruik een voetensteun.
  • Zet de laptop op hoogte en gebruik een externe muis en extern toetsenbord.
  • Probeer uw armen binnen schouderbreedte te houden. Uw schouders zijn meer ontspannen als u uw armen dichter bij het lichaam houdt.
  • Laat de schouders ontspannen hangen. Het helpt als u niet als u te veel op de armsteunen of de tafel leunt.
  • Zet voeten plat op de grond of op voetensteun.
  • De bovenzijde monitor moet op ooghoogte staan.
  • Het beeldscherm moet op 1 armlengte afstand staan.
  • Plaats muis en toetsenbord binnen handbereik.
  • Wissel regelmatig van houding. Te lang in dezelfde houding is voor niemand goed. Bewegen blijft het belangrijkste.