Ergonomie is de studie van de mens in relatie tot zijn of haar omgeving. Die omgeving kan een product, een ruimte of een werkplek zijn.
Op deze website vertellen de adviseurs van evoluent.nl over de ergonomie van uw werkomgeving. Want als u regelmatig en langere periodes achter elkaar op dezelfde plek werkt, dan horen de werkomstandigheden aan ú te zijn aangepast. En niet andersom.
Zit u wel op de juiste hoogte achter uw tafel? Zorg ervoor dat uw rug goed ondersteund wordt. En gebruikt u langdurig een muis bij uw werk? Zorg er dan ook voor dat deze is aangepast aan úw postuur.
Als uw werkomgeving gezond, comfortabel en veilig is, dan zal uw functioneren ook beter zijn.
In het hedendaagse digitale tijdperk wordt thuiswerken steeds populairder. Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee op het gebied van comfort en gezondheid. Een goede ergonomische inrichting van je werkplek is essentieel om klachten te voorkomen en productiviteit te waarborgen. Een belangrijk onderdeel van een gezonde werkplek is de muis die je gebruikt. De Evoluent verticale muis is hierin een gamechanger.
Met een groeiend aantal mensen dat de overstap maakt naar thuiswerken, is de inrichting van een thuiskantoor relevanter dan ooit. Ergonomie staat centraal in deze inrichting, en niet zonder reden. Het gaat hierbij niet alleen om comfort – een ergonomisch ingerichte werkplek heeft direct invloed op je gezondheid én je werkprestaties. Laten we dieper ingaan op waarom ergonomie zo cruciaal is bij het thuiswerken.
Zonder een ergonomisch ingerichte werkplek loop je een groter risico op klachten zoals RSI, carpaal tunnelsyndroom, en rug- en nekpijn. Deze klachten kunnen ontstaan door een langdurige verkeerde houding en het gebruik van niet-ergonomische kantoorapparatuur. Door te investeren in ergonomische tools en meubels, kun je deze klachten voorblijven.
Een comfortabele werkplek draagt bij aan een betere concentratie en een hogere productiviteit. Als je niet constant bezig bent met het verstellen van je stoel of het vinden van een comfortabele muisgrip, kun je je beter focussen op je taken.
Ergonomisch werken gaat hand in hand met een efficiënt energieverbruik van het lichaam. Door op de juiste manier te zitten en tools te gebruiken die afgestemd zijn op jouw lichaam, voorkom je onnodige vermoeidheid.
Thuiswerken is voor velen een blijvertje. Door nu te investeren in ergonomie, zorg je voor een duurzame werkplek die bijdraagt aan langdurig werkgeluk. Je zult je fitter en meer tevreden voelen, wat ook je werk-privébalans ten goede komt.
Thuiswerken zorgt voor andere aandachtspunten dan werken vanuit kantoor. Let op uzelf!
+ Zorg voor voldoende beweging tijdens het werk. Sta regelmatig op en maak een rondje.
+ Heeft u op kantoor een aangepaste bureaustoel, overleg dan met uw leidinggevende om deze bureaustoel naar huis te halen. Let wel op de hoogte van uw tafel. Pas de stoel hierop aan en gebruik desnoods een voetensteun om te Voordelige sets voor een ergonomische thuiswerkplek compenseren.
+ De hoogte van uw stoel. Met je knieën in een hoek van circa 95 graden en met de billen op de hele zitting. Moet u uw stoel hoger zetten omdat de tafel hoger is? Gebruik een voetensteun.
+ Zet de laptop op hoogte en gebruik een externe muis en extern toetsenbord.
Probeer uw armen binnen schouderbreedte te houden. Uw schouders zijn meer ontspannen als u uw armen dichter bij het lichaam houdt.
Laat de schouders ontspannen hangen. Het helpt als u niet als u te veel op de armsteunen of de tafel leunt.
Zet voeten plat op de grond of op voetensteun.
De bovenzijde monitor moet op ooghoogte staan.
Het beeldscherm moet op 1 armlengte afstand staan.
Plaats muis en toetsenbord binnen handbereik.
Wissel regelmatig van houding. Te lang in dezelfde houding is voor niemand goed. Bewegen blijft het belangrijkste.
Op de website van Ergo2go kunt u een mooie collectie aan laptopsteunen en compacte toetsenborden vinden.
Heeft u na het doornemen van deze tips nog vragen? Aarzel dan niet en stuur een e-mail naar info@evoluent.nl. Onze adviseurs helpen u graag verder met uw ergonomische werkplek.